October 12, 2009

Zie Batik

Vandaag echt een fantastische dag, nu al, want het is hier 2 u smiddags. Vanochtend rijst met groenten en pindasaus gegeten in een klein stalletje, vet lekker. Semarang is een stuk groter dan Yogyakarta, maar toch voelt het rustiger. Ze zijn hier niet zo gewent aan toeristen en er ook niet zo mee bezig. Ook is het verkeer rustiger.

Vanochtend bracht Tubagus mij naar de wijk Taman Kampoeng Batik waar van oudsher Semarang Batik werd gemaakt. Nu probeert een kleine organisatie, geleid door Zie & Marheno de oorspronkelijke batik terug te krijgen in wijk.

Zie heeft een batikboutiek waar ik ook een hele mooie blouse voor Koen heb gekocht. Maar goed, Tubagus was er ook nog nooit geweest en hij was ook helemaal onder de indruk. Zie Batik maakt alleen gebruik van natuurlijke verfstoffen, zoals Tinggi, de schors van een boom waarmee je een roodachtige bruin maakt. En ze maken van traditionele patronen nieuwe ontwerpen!! En ze willen het me graag leren. Ik kan 4 weken in de leer, maar volgens Zie heeft een gedreven persoon niet zoveel tijd nodig om het te leren. En het kost echt bijna niks (volgens mij in totaal inclusief materiaal iets van 200 euro).

Als kers op de taart liet ik Tubagus mijn werk zien en hij heeft mij gevraagd of ik een solo expo in zijn ruimte wil als ik Batik kom leren maken!!
Wow..

De bijgevoegde foto's zijn van de Semarang Gallery, een erg groot & mooie galerie hier. De werken zijn van Dodit Artawan, die naar het schijnt voordat hij rijsttaferelen schilderde (erg mooie grote doeken) werk maakte van echt rijst..Er lag een catalogus van hem, dus die wou ik natuurlijk kopen, kreeg ik hem!

3 comments:

Anonymous said...

Hoi Sabine,

Effe een paar dagen geen tijd gehad om te kijken en nu staan er alweer zo veel leuke dingen op. Leuk hoor om dat allemaal mee te mogen maken.

groetjes, Selma en Hans

Isa Gama said...

Hoi Sabine

Alleen maar leuk dingen wat ik hier lees!!Ik ben erg blij voor je.
You deserve it!

Xxs
Isa

Renée said...

WAUW GAAF!