October 9, 2009

Batik Winotosastro

Vandaag had ik een korte introductie van Batik, jippie! En wat is het mooi, maar ontzettend moeilijk.
Ik ging naar Batik Winotosastro, een batikwerkplaats, shop & hotel. Ik zei bij binnenkomst dat ik voor de batikworkshop kwam, ik werd doorgestuurd naar achteren. Daar zaten dames te batikken & kleding te naaien. Ik moest meteen een lap kiezen, vierkant of rechthoekig en een ontwerp stempels of per hand. Ineens vroeg een mevrouw ik van Belanda was. "Oh, you send email. I'm Hani", de bazin dus. Ik zei dat ik een traditioneel Yoygakarta patroon wilde gebruiken en wees zowaar de juiste stempel aan :). Dit werd wel gewaardeerd. Ik koos voor het midden van mijn batiklap het symbool van Yogya, de berg. In eerste instansie mocht ik alleen kijken, daarna mocht ik mee drukken, en de berg mocht ik zelf doen. Hani wou er een foto van, dus heb ik het ook nog een keer voor nep gedaan!Na het stempelen (normaal tekenen je eerst) ging ik het patroon er met potlood opzetten. Ik had gezegd dat ik iets met bloemen en vlinders wou, dus de dame die mij begeleiden had ze voor mij uitgezocht. Ik had eerst iets anders gekozen, maar dat was te groot of niet goed, ze zijn erg streng..na het tekenen kwam het echt batikken met canting..
Nou het ziet er makkelijker uit dan het is. Ik had zo goed en zo kwaad als het ging de bloemen overgetrokken. Daarna gaf de vrouw het aan het meisje wat naast mij zat. Zij begon alles wat niet goed was (z'n beetje alles) over te trekken in top speed. Voelde me best knullig. Ze voegde wat extra's toe.Daarna kreeg ik de lap terug met de boodschap dat ik de puntjes & streepjes na moest doen..eeehhh..nou goed, wat blobs van mij verder en nog wat verdere afwerking van mijn collega :), kon de batiklap "pewarnaan", geverfd worden. Vandaag was er blauw, Hani gaf aan dat als ik meer kleuren wou, ik dat bij de volgde workshop mocht leren.
De lap werd geverft in drie stappen (bakken). Na de eerste wassing toonde de vrouw de lap en vroeg of hij goed was. Dus ik zei natuurlijk "Ja", vervolgens praatte ze in het Javaans tegen het meisje Unun. Ik vroeg aan Unun of ze soms zei dat de lap volgens de verfster donkerder moest. Dat was inderdaad het geval, dus werd ie wat donkerder.
Na het verven wordt de was eruit gekookt, een gevaarlijk baantje.Daarna werd de lap gestreken en heel netjes omgestikt inclusief Batik Winotosastro labeltje.
Daarna kreeg ik een heel mooi pakketje mee.Dus nog niet echt gebatikked, maar wel een mooie batiklap samen gesteld. Ik hoop dat het me de volgende keer beter lukt.

5 comments:

koen said...

Heel mooi liefje! Ik heb ondertussen ook een beetje Indonesisch geoefend:

Besok, pada hari Sabtu tanggal 10 Oktober, Klokkespijs akan memiliki tamu yang sangat istimewa: Stefan Pisteffo alias Duym, ayah dan pendiri Klokkespijs akan bergabung dengan kita untuk memberi tahu kami apa yang dia sampai di Pulo, Kroasia.

Mendengarkan 10:00-11:00 untuk Klokkespijs di Radio Centraal.
(Mengalir hidup, di Antwerp juga di 106.7FM)

Knap hè? ;-)

kus,
je k

Leonie said...

Heee sabine :)
Heee ik dacht ineens: oja heeee sabine heeft een blog, even kijken! Sowee wat een verslag man! Dat je daar allemaal tijd voor hebt naast als je activiteiten :)!! Gaaf die batiklap met je eigen naam erop...succes met de volgende lessen, ik hoop voor je dat je het steeds beter leert. Veel plezier weer de komende weken!! Daaaag Kus Leonie

Anonymous said...

he gekkert.

zo te zien heb je het naar je zin daarzo in verweggistan. je hebt al mooie dingen gemaakt.
zit je daar in hotel ofzo, of in een kartonnen hutje, en hoe is het eten daar....


gr je pe

Sabine Bolk said...

Het eten is zeer goed! Mijn darmen vinden t iets minder :). Ik zat eerst in een hotel, maar verblijf nu in een kamer bij een galerie. Erg tof.
Daarna heen ga weet ik nog niet, zoveel opties!!

Groetjes
Sabine

Santoso Production said...

we as one of batik artisans in Yogyakarta , precisely in the village of batik Giriloyo still persisted in making traditional batik of Yogyakarta .
Please come to the place we were lucky to see the process of making batik directly .
Greetings Special

Objek Wisata Batik Di Yogyakarta