October 8, 2009

Batik in Yogyakarta

Na mijn eerste dag in Yogya buiten stuurde ik een mailtje naar de kunstenaar Krisna Murti of hij tijd had om met mij af tespreken. Helaas had hij zelf geen tijd, want hij was onderweg naar Jakarta (18 oktober exposeerd hij in Utrecht in het Centraal Museum met de groepstentoonstelling"Beyond the Dutch"), maar hij zei dat hij een vriend van hem stuurde die mij Yogya zou laten zien. Denny kwam s'avonds naar mijn hotel en is zelf ook een kunstenaar, hij maakt foto's en studeerd hier aan de kunstacademie, voor zijn werk legt hij tarotkaarten & is hij radiohost. Het kan zijn dat ie nog meer baantjes heeft want het is hier erg gewoon dat je naast je studie twee of meer baantjes hebt.
S'avonds zijn we koffie gaan drinken in een bar ergens in het niet touristische Yogya. Het was wel even slikken om achter op een scooter te zitten hier, maar ik heb het allemaal overleefd. Daar heb ik een aantal van zijn vrienden leren kennen en gepraat over van alles, batik, kunst, spirituele leven in Java, politiek, natuurrampen, geld en nog veel meer.

Vanochtend haalde Denny mij op en heeft me Yogya laten zien met de scooter, aaah! Eerst wel eng, maar daarna super leuk. Zoveel mooie en gekke en andere dingen die je hier niet kent.
Ik starte mijn dag waar ik gisteren eindigde, Jl. Malioboro, en we bezochten een batikwinkel waarin een dame batik zat te maken.Daarna gingen we naar een vriend van de familie, Hadjir Digdodarmodjo, die al 36 jaar lang batikworkshops geeft. In 3 dagen leer je hoe je de was maakt, de kleuren mengt en welke stoffen je moet gebruiken. Het plan is nu om hier een cursus te volgen voor ik weer terug ga naar NL rond 29 oktober. Daarna gingen we lunchen in een super groot restaurant (buiten) waar ook batik word gemaakt. De dames zitten het buiten te maken. Ook hadden ze een hele mooie grote voliere met allerlei tropische vogels, en ook rijstvogels! En last but not least, lekker eten! In he restaurant spraken ze geen engels, dus authentieker kan het volgens mij niet.Na de lunch reden we langs Cemeti Art House, maar die was dicht, dus reden we door naar de kunstacademie ISI. Daar mocht ik het werk bekijken van Sarnadi Adam. Erg toffe schilderijen en hij maakt ook batikwerken, dus ik ben erg welkom om het bij hem te leren, hij heeft in Januari al tijd :)!Ook ben ik nog bij Denny thuis geweest. Op de foto zie je nog een vrij lege tafel, maar daarna kwam Denny moeder met een schaal vol Javaanse zoete hapjes & nootjes en zei de hele tijd "eat,eat,eat". Zijn vader sprak maar een paar woorden engels, maar toch begrepen we elkaar zeer snel.

Nu even douchen, want ik ruik naar uitlaatgassen, en straks eten in Yogya. Selamat malam!

4 comments:

Anonymous said...

Rustig aan, je bent er net. :)

Het gaat allemaal goed zo te zien!

Selamat jalan,

broer

Anonymous said...

Hey meisje,

Dat klinkt een stuk enthousiaster, maar inderdaad zoals Sander zegt; rustig aan, je hebt nog alle tijd. Je hebt in ieder geval een leuke dag gehad die het heimwee naar huis hopelijk wel ietsjes minder maakt...??! :D

Knuffels,
Suus

Sabine Bolk said...

Rustig in Yogya, ik heb een erg actieve guide! Maar wel tof, morgenochtend heb ik een batikworkshopje van ongeveer 2,5 u. Echt spannend!

Anonymous said...

Hoi Sabine,

Leuk om al je verhalen te lezen en al die foto's te zien. Je hebt het nog al druk in korte tijd maar wel allemaal zeer interessant hoor! Veel succes morgen bij je batikworkshop. Super leuk dat je morgen al aan de slag mag.

Hartelijke groetjes,

Hans en Selma